Engkau Memang Cantik!

  
 assalaamu'alaikum...



Bersua lagi, 
Di ruang ini ingin saya kongsikan sebuah buku yang berjaya memujuk wanita agar bersyukur dengan hakikat kejadiannya. Saya kira ramai anda di luar sana yang tahu tentang buku ini (terutama seorang teman , kak bai n_n, yang dah pun membelinya).
Jom bedah buku!
 Menjadi muslimah adalah anugerah yang paling indah. Namun sebagai perempuan, muslimah pun tak lepas dari masalah yang disebut kecantikan. Menjadi muslimah tak berarti harus mengubur kecantikan diri, sebab Allah menyukai kecantikan dan keindahan. Namun tak semestinya juga seorang muslimah boleh memamerkan kecantikannya pada semua orang. Lalu bagaimanakah sikap muslimah yang seharusnya? Bagaimana pula dengan muslimah yang diberkahi kecantikan fizikal yang biasa-biasa saja atau bahkan merasa banyak kekurangan? Haruskah merasa sedih?
Burhan Shodiq dalam bukunya Engkau Memang Cantik Karena Kamu Tak Pernah Tahu Betapa Cantiknya Dirimu berbicara tentang bagaimana cantiknya  bagi seorang muslimah. Bagaimana Islam memberikan definisi kecantikan bagi seorang muslimah. Apa erti kecantikan yang sesungguhnya dalam Islam. Bolehkah seorang muslimah mempercantik diri, dan apa batas-batasnya. Juga bagaimana seharusnya seorang muslimah mempercantik dirinya.

Di dalam buku Engkau Memang Cantik Karena Kamu Tak Pernah Tahu Betapa Cantiknya Dirimu ditegaskan bahwa seorang muslimah hanya boleh menampakan kecantikan fisiknya kepada suaminya-terutama, kedua orang tuanya, anak-anaknya, saudara-saudara kandungnya dan beberapa kerabat tertentu.
Buku ini juga menjelaskan apa saja yang seharusnya dilakukan seorang muslimah agar menjadi cantik di mata Allah. Diantaranya, dengan menghindari ghibah (mengumpah), rajin bercakap (hal yang tak perlu), berbicara dengan perkataan yang baik dan sebagainya.
Menghindari menghindari berfikir buruk terhadap Allah, menggunakan kata-kata positif untuk membangkitkan semangat dan rasa percaya diri, menghilangkan rasa tidak puas terhadap keadaan fizikal kita dan lainya. Ada juga informasi tentang kosmetik yang halal dan haram (mengandungi zat-zat yang diharamkan) serta tips-tips penting untuk menjaga penampilan, buku Engkau Memang Cantik Karena Kamu Tak Pernah Tahu Betapa Cantiknya Dirimu ini saya kira harus menjadi buku wajib baca bagi setiap muslimah.  
 selamat membedah buku n_n

2 comments:

NurAsh said...

wah...nak pinjam bukunya ya..(^_^)

asma' mohd yusof said...

buku k.bai... bleh je... n_n